Κυριακή 8 Ιουνίου 2014

Να μην επαναπαύεσαι στην ήττα! .....

Του Θανάση Σκαμνάκη 


Καμιά φορά, όταν τ' αγάλματα βαριούνται την ακινησία τους και τις προθήκες, τα άλαλα μάτια των τουριστών, τις ρηχές εξηγήσεις των ξεναγών και τον αστόχαστο θαυμασμό, και φεύγουν από τα πόστα τους -είτε οικόσιτα και καλοβολεμένα είναι σε μουσεία, είτε εκτεθειμένα σε άβολα στασίδια πλατειών- δημιουργείται μια αναστάτωση που συνήθως περνάει απαρατήρητη από τους μη αρμόδιους και τους μη ασχολούμενους με τη ζωή των αγαλμάτων. Δεν είναι τόσο γιατί θα μείνουν άδειες οι βάσεις που τα φιλοξενούν και απειλείται ο τουρισμός - εξάλλου οι τουρίστες την άλλη μέρα το πρωί μπαρκάρουν για Σαντορίνη.



Δεν είναι ούτε για το ασυνήθιστο του πράγματος - εξάλλου και τα ασυνήθιστα μια δυο φορές να συμβούν γίνονται συνηθισμένα. Είναι που προκαλούν με την κίνησή τους αμηχανία στη γενική ακινησία, οπότε και στη σχεδόν αναίσθητη αγορά έρχεται ένα ρίγος συναισθημάτων και πιθανώς αναμνήσεων. 

Άλλωστε αυτός είναι και ο ρόλος των αγαλμάτων, είτε στέκονται ακίνητα στα πόστα τους είτε αποφασίζουν να πάρουν τα μάτια τους και να κυκλοφορήσουν στο δρόμο, να προκαλέσουν τη μνήμη. Η διαφορά είναι πως μένοντας ακίνητα στα βάθρα τους παραπέμπουν συνήθως σε μια επίσης ακίνητη μνήμη, ενώ αν τα 'δεις να κυκλοφορούν στην Αιόλου είναι αλλιώς.


Και είναι ακριβώς η συνηθισμένη σιωπή και η ακινησία εκείνη που κάνουν επικίνδυνη την απόφαση τους να κυκλοφορήσουν. Έτσι κι αλλιώς τους άλλους, τα μη αγάλματα, κάθε μέρα μεσ' τη βουή, τις απειλές και τις υποσχέσεις, συνηθισμένα πράγματα, τους σβήνουμε και από τη σκέψη και από τη μνήμη - συναλλαγές της αγοράς. Και οι φλυαρίες των ρητόρων καταντούν σαν άηχες στο τέλος, κανείς δεν τις παίρνει στα σοβαρά, κανείς δεν κρατάει το λόγο του.

Φυσικά έχει μια κάποια σημασία για την ιστορία μας το γεγονός πως οι ομιλούντες και κινούμενοι, συνηθέστατα -τι λέω, σχεδόν πάντα- ακινητούν τη μνήμη με πιο επίμονο τρόπο από τα ακίνητα είδωλα.


Γι' αυτό μην την υποτιμάς τη σιωπή των αγαλμάτων.

                  Δεν ξέρεις ποτέ τι προμηνύει.

Μη σε ταράζει η αταραξία τους και μη σε ξεγελά: έχουν πάντα μνήμη και προοπτική κι αυτή τη μυστική κι αιφνίδια κίνηση (πως όταν τα παρακολουθείς για ώρα στη βιτρίνα τους και νομίζεις ύστερα πως σου γελούν ειρωνικά, σαν να σχολιάζουν τα γεγονότα και τις σκέψεις σου).

Θέλω να σου πω να μην επαναπαύεσαι στην ήττα! 


Οι θόρυβοι και οι βουές που εμπεριέχουν τη σιωπή πάντα μπορεί να κρύβουν γεγονότα που πλησιάζουν κι ίσως να είναι μια αναμονή. Η αναμονή των αγαλμάτων. Γιατί υπήρξαν κάποιες φορές που τα αγάλματα δεν ξαναγύρισαν στα μουσεία για πολύ καιρό, διεκδίκησαν για πάντα, τότε που η μνήμη γινόταν αυτομάτως μέλλον. 
Κι αν ματαιώθηκαν για κάποιους λόγους οι κάποτε διεκδικήσεις τους δεν σημαίνει πως δεν θα επιστρέψουν. Γιατί τα αγάλματα είναι σαν την Ιστορία.
               Διατηρούν τη μνήμη.

http://aristeriantepithesi.blogspot.gr/

Πορτρέτα ανθρώπων που ζουν με ένα δολάριο την ημέρα

http://tvxs.gr/
Πρόσωπα 


11:36 | 06 Ιουν. 2014



Περισσότερο από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι σε όλο τον κόσμο επιβιώνουν με ένα δολάριο την ημέρα, ή και λιγότερο. Aν και οι λόγοι διαφέρουν, οι κακουχίες της ζωής τους είναι παρόμοιες. Το βιβλίο του Τόμας Ναζάριο, ιδρυτή του Διεθνούς Οργανισμού για την καταπολέμηση της πείνας και της φτώχειας, καταγράφει την καθημερινότητα των ανθρώπων που ζουν σε συνθήκες ακραίας φτώχειας σε όλο τον κόσμο. Οι ιστορίες αυτών των ανθρώπων παίρνουν σάρκα και οστά με τις φωτογραφίες της Ρενέ Μπίερ, διάσημης φωτορεπόρτερ που είναι βραβευμένη με βραβείο Pulitzer. Επιμέλεια: Μικαέλα Κόλλια







Αλβάρο Καλάντσα Κίσπε, εννέα ετών, βόσκει λάμα πριν από το σχολείο, και τα μαζεύει το βράδυ. Ζει στην οροσειρά Akamani της Βολιβίας, 13.000 πόδια πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, όπου τα σπίτια δεν έχουν μόνωση, ηλεκτρικό, και κρεβάτια.


Φάτι, οκτώ ετών, εργάζεται με άλλα παιδιά που ψάχνουν για ηλεκτρονικές συσκευές μέσα στα επικίνδυνα απόβλητα σε μια χωματερή στην Άκρα της Γκάνα. Ισορροπεί στο κεφάλι της έναν κουβά που περιέχει τα μέταλλα που έχει βρει. Κλαίει από πόνο, επειδή πάσχει από ελονοσία.


Χουνούπα Μπεγκούμ, 13 ετών. Είναι τυφλή τα τελευταία 10 χρόνια και ζει στο Νέο Δελχί, ​​Ινδία. Η επαιτεία είναι μόνο εισόδημα της οικογένειάς της. Η μητέρα και ο αδελφός της είναι πολύ άρρωστοι για να εργαστούν και ο πατέρας της είναι νεκρός.


Χόρα Φλορίν, 28 ετών, μεγάλωσε σε ένα ορφανοτροφείο της Ρουμανίας, και τώρα ζει σε ένα υπόγειο αποχέτευσης στο Βουκουρέστι, όπου οι αεραγωγοί θέρμανσης την κρατούν ζεστή το βράδυ.


Λαβόν, 27 ετών, εργάζεται σε ένα πορνείο, στο Μπαγκλαντές. Στη φωτογραφία κρατά την κόρη της, ο πατέρας της οποίας ήταν ένας πελάτης του πορνείου.


Βίσχαλ Σινγκ, έξι ετών, φροντίζει ένα κοριτσάκι που η μητέρα του είναι μακριά, σε μια παραγκούπολη στο νότιο Δελχί, στην ​​Ινδία. Ο Βισχάλ είναι τυχερός κατά μία έννοια: όταν δεν εργάζεται είναι σε θέση να πηγαίνει σε ένα σχολείο για τα παιδιά της γειτονιάς.


Σουμπάντρα Ντεβί, 40 ετών, εργάζεται σε ένα εργοτάξιο στην Νταραμσάλα της Ινδίας.


Άννα-Μαρία Τουντόρ, 4 ετών, ζει στο Βουκουρέστι, στη Ρουμανία. Ο πατέρας της είναι πολύ άρρωστος για να εργαστεί και η οικογένειά της αντιμετωπίζει τον κίνδυνο έξωσης από το σπίτι ενός δωματίου, το οποίο δεν έχει μπάνιο ή τρεχούμενο νερό.


Οι Καγιάγιο είναι κορίτσια στην Γκάνα που ταξιδεύουν σε πόλεις για να εργαστούν ως αχθοφόροι στις αγορές. Ζουν σε κονότητες, συχνά κοντά ή πάνω από τη χωματερή της πόλης. Η Σαρίφα Μονάρο (στο κέντρο), 23 ετών, εργάζεται πολλές ώρες για 50 λεπτά την ημέρα.


Νινανκόρ Γκμάφου, έξι ετών, είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα των παιδιών σε όλο τον κόσμο, που εργάζονται για να στηρίξουν τις οικογένειές τους. Ο Νινανκόρ βόσκει αγέλες βοοειδών στη βροχή, στην περιοχή Βόλτα, στη Γκάνα. Ονειρεύεται να πάει στο σχολείο, αλλά αυτό είναι μάλλον απίθανο.

Ευχαριστώ, δεν θα πάρω μπαλίτσα με αίμα...


 – του Θωμά Γιούργα



Μία μπάλα για κάθε παιδί: ονόματα παιδιών που δολοφονήθηκαν σε επιχειρήσεις της αστυνομίας στις φαβέλες εν όψη εκκαθαρίσεων για την «ομαλή» διεξαγωγή του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος

Μέσω: Νόστιμον Ήμαρ

Στην Βραζιλία του Μουντιάλ πάνω από 12 εκατομμύρια άνθρωποι ζουν στις φαβέλες σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και περιθωριοποίησης. Παρόλα αυτά, η κυβέρνηση της Βραζιλίας θα ξοδέψει περισσότερα από 7 δις δολάρια μόνο για την κατασκευή των γηπέδων, τη στιγμή που ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού δεν έχει πρόσβαση σε τρόφιμα, βασική εκπαίδευση, φάρμακα και υπηρεσίες υγείας.

Πικάντικη λεπτομέρεια; Η FIFA ως μη-κερδοσκοπικός-οργανισμός μπαίνει σε καθεστώς μεγάλων φοροαπαλλαγών γλυτώνοντας έτσι την απόδοση περίπου μισού δις δολαρίων στο κράτος της Βραζιλίας. Το πως και το γιατί θεωρείται μη-κερδοσκοπικός ένας οργανισμός που στοχεύει ξεκάθαρα στο κέρδος από το χρυσό εμπόρευμα του ποδοσφαίρου το αφήνω ως ρητορικό ερώτημα και τροφή για σκέψη.

Πέρα από το ηθικά τερατώδες οικονομικό σκάνδαλο, στην Βραζιλία του Μουντιάλ συντελείται ένα οργανωμένο έγκλημα με ξεκάθαρα ταξικά χαρακτηριστικά. Εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι έχουν εκδιωχθεί βιαίως από τα σπίτια όπου έμεναν για χρόνια. Αθώοι άνθρωποι και μικρά παιδιά, έχουν τραυματιστεί και δολοφονηθεί από τις μαζικές επιχειρήσεις τις Βραζιλιανικης αστυνομίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ακραίας και αχρείαστης βίας, η εκδίωξη από τα σπίτια τους των κατοίκων γύρω από την περιοχή του γηπέδου Μαρακανά ώστε να κατασκευαστεί ένας τεράστιος χώρος στάθμευσης για 10.000 αυτοκίνητα.

Το μοναδικό παράπτωμά των περισσότερων εξ αυτών ήταν ότι θα εξέθεταν την αντιαισθητική φτώχεια τους στα μάτια των Μουντιαλικών τουριστών. Οι ζωές των πιο φτωχών Βραζιλιάνων θεωρήθηκαν ως το αποκρουστικό, αηδιαστικό πρόγραμμα στην τηλεόραση την ώρα του πλούσιου δείπνου. Η Βραζιλιάνικη κυβέρνηση μετετράπη στο βίαιο χέρι που έτρεξε να αλλάξει κανάλι ώστε να μην αηδιάσουν οι χορτασμένοι οπαδοί του θεάματος.

Κι εμείς εδώ τι σχέση έχουμε με όλα αυτά; Μπορούμε να σώσουμε τον κόσμο; Μπορούμε να αλλάξουμε κάτι εάν μπουκοτάρουμε το Μουντιάλ; Μήπως δεν είναι πρακτική μια ζωή που βάζει τόσο αυστηρά ηθικά όρια και βέτο;

Με τη σειρά, όπως λέει και ο Άδωνις Γεωργιάδης, με τη σειρά:
α) Η ηθική υποχρέωση μπορεί να σχετίζεται με την εγγύτητα ενός γεγονότος σε σχέση με την δυνατότητα παρέμβασης. Για παράδειγμα, μπορεί να έχω ηθική ευθύνη να σώσω το μωρό που πνίγεται δίπλα μου αλλά όχι το μωρό που πνίγεται σε μια λίμνη στην Καμπότζη. Η Βραζιλία πέφτει αρκετά μακριά ώστε να έχουμε την ηθική υποχρέωση να αντισταθούμε στην αστυνομική βία που ασκείται κατά των κατοίκων στις φαβέλες.
β) Η ηθική υποχρέωση μπορεί να σχετίζεται με την ένταση ενός γεγονότος, την πρόσβαση στην πληροφορία περί του γεγονότος ή στην δυνατότητά μας να πράξουμε κάτι ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τον αχρείαστο πόνο.

Εδώ είναι ξεκάθαρο πως η δολοφονική βία που ασκείται εναντίων των φτωχών Βραζιλιάνων έχει γίνει ή μπορεί εύκολα να γίνει γνωστή σε κάποιον που ασχολείται με το γεγονός του Μουντιάλ. Αυτομάτως, ερχόμαστε σε επαφή με την ένταση του γεγονότος μαθαίνοντας για τις ποσοτικές και ποιοτικές πτυχές της καταστροφής της ζωής των θυμάτων. Από αυτούς τους δύο παράγοντες πηγάζει η ηθική υποχρέωσή μας για αντίδραση. Είναι σαν να γνωρίζουμε πως για την κατασκευή ενός μπαρ δολοφονήθηκαν και εκδιώχθηκαν από τα σπίτια τους οι φτωχοί της γειτονιάς και εμείς να πηγαίνουμε χωρίς να τρέχει τίποτα για να πιούμε το μοχίτο μας. Πως μπορούμε να αντισταθούμε στο έγκλημα που συντελείται στην Βραζιλία του Μουντιάλ; Απάντηση: Απέχοντας από κάθε επαφή με το προιόν, και διαδίδοντας τα πραγματικά γεγονότα με σκοπό να αφυπνίσουμε συνειδήσεις.

Και τι θα καταφέρουμε αν τα κάνουμε αυτά; Και πάλι κάποιοι θα πάνε στο αιματοβαμμένο μπαρ, θα πιούνε τα ποτάκια τους και θα φύγουνε σαν κύριοι. Τι θα αλλάξουμε εμείς εδώ από την Ελλάδα αν δεν δούμε την μπαλίτσα μας; Απάντηση: Τον εαυτό μας θα αλλάξουμε. Θα μεγαλώσουμε την συνείδησή μας. Θα είμαστε σε μεγαλύτερη εγρήγορση για την επόμενη προσπάθεια αποκτήνωσής μας. Μπορείτε να σκεφτείτε κάτι πιο πρακτικό και ωφέλιμο από αυτό;
 
   2 Comments
Ξυπνάω το πρωί, φοράω το nike μπλουζάκι μου, ανοίγω μια cocacola, ανάβω ένα marlboro, κάθομαι στο γραφείο του ikea, ανοίγω το κινητό και τον υπολογιστή μου, και τα δύο φτιαγμένα σε εργοστάσια της foxconn.
Μπαίνω στο ίντερνετ, και υπενθυμίζω σε όλους να μποϊκοτάρουν το μουντιάλ, αλλιώς υπάρχει κίνδυνος να αποκτηνωθούν.

Μεταξύ μας, κάπου χάνεται η μπάλα ε. Μεταφορικά και κυριολεκτικά.
 
 
Michael Theødosiadis
 Εν ολίγοις, χωρίς το pc δεν μπορώ να δουλέψω (και συνεπώς δεν μπορώ να ζήσω), χωρίς το κινητό δεν μπορώ να ενημερώσω κάποιον αν πάθω κάτι, όπως και κανείς δεν μπορεί να έρθει άμεσα σε επικοινωνία μαζί μου αν πάθει αυτός/η κάτι. Αν πείσω τον εαυτό μου ότι δίχως το World Cup η ζωή μου θα γίνει κόλαση, τότε ζω μια αυταπάτη. Αν προκειμένου να ζήσω εγώ αυτήν την αυταπάτη χρειάζεται να δολοφονηθούν ένα σωρό παιδιά, τότε μάλλον κάτι δεν πάει καλά μ’ εμένα.

Ένα μποϋκοτάζ σίγουρα δεν θα λύσει ένα τόσο πολυσύνθετο πρόβλημα, άλλωστε ούτε και ο ίδιος ο αρθρογράφος πιστεύει κάτι τέτοιο όταν ρωτά: «τι θα αλλάξουμε εμείς εδώ από την Ελλάδα αν δεν δούμε την μπαλίτσα μας;» Το να αλλάξουμε τον εαυτό μας, δηλαδή, σε πιο κινηματική γλώσσα, το να επανακαθορίσουμε τις ανάγκες μας, το να επαναπροσδιορίσουμε τη θέση μας μέσα σε μια κοινωνία ζούγκλα (στην τελική αυτό προτείνει ο Θωμάς) είναι κάθε άλλο παρά αυταπάτη. Υπάρχει άραγε μεγαλύτερη αυταπάτη από το να επενδύουμε σε μια πλασματική ευτυχία ενώ γνωρίζουμε ότι πίσω από τη βιτρίνα κρύβεται η απόλυτη δυστυχία; Ας προσπαθήσουμε αρχικά να συνειδητοποιήσουμε πόσο ανήθικοι έχουμε γίνει, και στη συνέχεια έπονται και οι υπολογιστές, τα κινητά, τα τραπέζια μας κτλ. Για την ώρα, αυτό μπορούμε να κάνουμε και θα το κάνουμε. Και σίγουρα μπορεί να αποτύχουμε! Άλλωστε, ούτε η πρώτη φορά θα είναι ούτε η τελευταία.